Sök:

Sökresultat:

37346 Uppsatser om Hćllbarhet inom banker - Sida 1 av 2490

Hur kommunicerar banker om ha?llbarhet? : en inneha?llsanalys av CSR- och ha?llbarhetsrapporter av svenska banker

Begreppen ha?llbarhet och CSR, corporate social responsibility, ses ba?da som ett sa?tt fo?r ett fo?retag att ta socialt ansvar fo?r samha?llet och samtidigt minimera risker fo?r ova?ntade ha?ndelser. Bankernas roll i att bidra till en ha?llbar utveckling a?r betydande pa? grund av sin fo?rmedlande roll i ekonomin. Bankerna har en stor inverkan pa? den ekonomiska utvecklingen i va?rlden.

BankvÀsende enligt Koranen : En studie av islamiska bankers samhÀllsekonomiska roll

I uppsatsen beskrivs hur islamiska banker fungerar och hur de klarar de funktioner som banker i moderna vÀsterlÀndska marknadsekonomier fyller. Syftet Àr att undersöka om islamiska banker kan fÄ större betydelse Àn att förbli nischbanker. Slutsatsen Àr att de islamiska bankernas roll begrÀnsas av att man har högre kostnader Àn sina konventionella motsvarigheter, och att fortsatt expansion Àr beroende pÄ prestation och effektivitet. Som nischbank möter de en vÀxande marknad, men för att utgöra en reell konkurrent till konventionella banker krÀvs ytterligare utveckling och effektivisering..

STADSODLINGAR : En litteraturstudie kring ha?llbarhet och byggnadsintegrerade stadsodlingar i Afrika och Nordamerika

Jordens befolkning o?kar i snabb takt och stadsodlingar kan vara ett sa?tt att fo?rse den o?kande populationen med mat. Hur byggnadsintegrerade stadsodlingar, med fokus pa? tak, kan kopplas till ha?llbarhet underso?ks i denna rapport. Den nuvarande situationen i Afrika och Nordamerika underso?ks och fra?gesta?llningen som besvaras a?r: Hur skiljer sig prioriteringen av olika dimensioner av ha?llbarhet vid olika fo?rutsa?ttningar fo?r urbana byggnadsintegrerade odlingar i Afrika och Nordamerika?Vilka aspekter av ha?llbarhet som kopplas till byggnadsintegrerade stadsodlingar besta?ms till ekologiska, sociala och ekonomiska.

Ekoturism, hÄllbarhet och miljömedvetenhet : En studie gÀllande hÄllbarhet och ekoturismen av svenska turismföretag

HÄllbarhet Àr nÄgot som idag a?r ett allma?nt begrepp, det a?r na?got som ma?nga i sina vardagliga liv har anammat vad det ga?ller att till exempel handla ekologiska varor och sopsortera. Men hur ta?nker vi na?r det kommer till resande, har vi samma krav pa? att turismindustrin ska vara ha?llbar och ekologisk som vi har pa? det vardagliga utbudet? I denna kandidatuppsats har vi valt att titta pa? ha?llbarhet och ekoturism i Sverige. Syftet med uppsatsen a?r att titta pa? hur olika fo?retag arbetar med ha?llbar utveckling vad det ga?ller turism och hur de ser pa? den utveckling som har skett de senaste a?ren.

Redovisningsinformation vid kreditbedömning av banker

Uppsatsens titel: Redovisningsinformation vid kreditbedömning av bankerFörfattare: Pershin Sadeghian Saravi, Albert AzizHandledare: Kent TrosanderSeminariedatum: 2009-09-28Ämne/Kurs: Redovisning & revision, kandidatuppsats 15 hpSyfte: Syftet med denna uppsats var att beskriva kreditbedömningsprocessen hos banker ,undersöka vilken betydelse reviderad redovisningsformation har för en bank och fĂ„ enuppfattning om hur avskaffandet av revisionsplikten kan pĂ„verka bankernaskreditbedömning.Metod: Kvalitativ och induktiv metod. Empirisk data har samlats in med hjĂ€lp av treintervjuer.Empiri: Empirin bygger pĂ„ tre intervjuer med nĂ„gra av de största bankerna i Sverige.Slutsats: Redovisningsinformation Ă€r en vĂ€sentlig och relevant del som underlag vid en kreditbedömning. Banker tittar Ă€ven pĂ„ andra faktorer som sjĂ€lva Ă€garen, affĂ€rsiden och sĂ€kerheter för att göra en helhetsbedömning av ett företag som ansöker om krediter. För samtliga banker Ă€r revisionsplikten viktig dĂ„ detta ses som ett kvalitetsstĂ€mpel pĂ„ finansiella siffror som lĂ€mnats in..

Aktierekommendationer : En jÀmförelse av aktierekommendationer mellan banker och affÀrstidningar

Bakgrund: Det har i tidigare forskningar bevisats att privatpersoner har en tendens att vilja fÄ hög avkastning pÄ kort tid och dÀrför vÀljer de ofta att investera i aktier. Detta leder till att aktierekommendationer har en stor pÄverkan pÄ de privatpersoner som vill investera i aktier utan att ha en god kunskap inom Àmnet. Det har Àven visats i olika undersökningar att privatpersoner i majoritet har lÀgre tillit för affÀrstidningar Àn för banker.Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att undersöka banker och affÀrstidningarnas utfall av aktierekommendationer pÄ den svenska aktiemarknaden.Genomförande: En kvantitativ undersökning genomfördes, dÀr vi valde fyra olika banker och fyra olika affÀrstidningar. Tidsperioden var tre Är, mellan 2010-01-01 och 2012-12-31. Totalt undersöktes 617 köp- och sÀljrekommendationer under fyra olika perioder; en dag, fem dagar, tio dagar och 30 dagar efter publiceringsdatumet.Resultat: Resultatet av undersökningen antyder pÄ att det finns en skillnad mellan banker och affÀrstidningar gÀllande trÀffsÀkerheten pÄ dess publicerade aktierekommendationer.

Balanserat styrkort i banker : AnvÀndning av balanserat styrkort i banker pÄ den svenska marknaden

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur banker anvÀnder BSc. Tanken Àr att denna beskrivning ska visa om banker anvÀnder BSc pÄ sÀttet som allmÀnna teorierna beskriver det eller om de har ett eget sÀtt att anvÀnda BSc pÄ. Detta för att antingen stÀrka eller finna skillnader till allmÀnna teorier i verkligheten.AvgrÀnsningar: Vi har valt att studera finansiella tjÀnsteföretag, mer specifikt tre av de ledande bankerna i Halmstad.Metod: Studien har utförts med en kvalitativ forsknings-metod med influenser av abduktiv forskningsansats. Grundad teori ligger till grund för empirin och analysen.Slutsats: Bankerna kan till viss del anvÀnda BSc för samordning, mÀtningar och jÀmförelser. Vi anser att ett BSc inte har tillrÀckligt tydliga riktlinjer till hur nÄgot ska utföras och dÀrmed inte kan anvÀndas i verkligheten pÄ det sÀtt som Àr tÀnkt.

Redovisningskvalitet inom banksektorn

Studien fokuserar pÄ problematiken kring redovisningskvaliteten i banksektorn. Banker somundersöks Àr verksamma och registrerade inom lÀnderna Danmark, Finland, Norge ochSverige. Genom att korrelera posterna gross charge-offs och loan loss provisions i denfinansiella rapporten bekrÀftas redovisningskvalitet utifrÄn tre olika Àgarstrukturer; privatÀgdbank, sparbank och statligt Àgd bank. Datainsamlingen görs genom databasen Bankscope ochden forskningsmetod som anvÀnds bygger pÄ Altamuro och Beattys (2010) modell. Tidigareforskning Àr grunden till de hypoteser som studien bygger pÄ.

Bankers marknadsstrategier pÄ bolÄnemarknaden ? en jÀmförelse mellan svenska banker

Syfte: Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka och beskriva om det finns nĂ„gra skillnader och/eller likheter i hur svenska storbanker respektive övriga banker arbetar strategiskt för att fĂ„ nya bolĂ„nekunder samt behĂ„lla befintliga. Metod: Sex stycken kvalitativa intervjuer med tre storbanker respektive tre övriga banker har utförts. Vi har bandat intervjuerna för att sedan sammanfatta dem och skicka tillbaka dem till respondenterna för godkĂ€nnande. Urvalet av banker gjordes genom att kontakta de fyra största bankerna i Sverige dĂ€r tre valde att delta. Övriga banker valdes ut subjektivt.

Kundlojalitet : en studie om vad banker gör för att optimalt uppnÄ lojalitet via kundrelationer

Banksektorn har en betydande inverkan i vĂ„rt vardagsliv, dĂ„ den uppfyller viktiga funktioner för oss individer. Teknik- samt marknadsföringsutveckling har bidragit till en situation med ökad konkurrens mellan banker dĂ€r kundens val av bank baseras pĂ„ tillfredsstĂ€llelse. Kundlojalitet Ă€r ett vĂ€lkĂ€nt nyckelbegrepp med flera definitioner. Uppsatsen kommer att ge lĂ€saren en övergripande bild av vad banker gör för att optimalt uppnĂ„ kundlojalitet.Även om ambitionen för alla analyser Ă€r att ha en stor inklusionsbas har utformning av denna studie stĂ€llt krav pĂ„ stoleken av analysen, vilket medfört att studien begrĂ€nsats till tvĂ„ banker; Svenska Handelsbanken och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) i Malmö, som Ă€r etablerade och bedöms vara representativa banker för sektorn.Syftet med uppsatsen Ă€r att via modellen "Customer Relationship Management" identifiera pĂ„ vilket sĂ€tt effekterna av bankens fokus och nerlagda vikt pĂ„ kundrelationer leder till kundlojalitet. Undersökningen genomförs via den kvalitativa metoden och har avsikt att öka kunskapen inom grĂ€nserna för ovannĂ€mnda Ă€mne.Rapporten bestĂ„r av tvĂ„ modeller som utformats av tidigare forskning.

Baselreglerna : En finansiell kris största fiende?

Banker Àr mer sÄrbara Àn vanliga företag dÄ banker Àr nÀra sammankopplade med varandra. Att skapa finansiell stabilitet finns i statens, bankernas och allmÀnhetens intresse. Det finansiella systemet Àr komplext vilket innebÀr att mÄnga aktörer interagerar med varandra pÄ mÄnga olika sÀtt. Problem i en bank kan lÀtt spridas till andra banker och en förtroendekris kan leda till att finansiÀrer tar tillbaka sina insÀttningar. Att finansieringen hos en bank stryps Àr ett av de största hoten mot ett fungerande betalningsvÀsende.Baselreglerna Àr ett internationellt regelverk för tillsyn av banker med det frÀmsta syftet att uppnÄ finansiell stablitet.

Bankers belöningssystem : Belöna "forntiden" och motivera inför framtiden

Syftet med uppsatsen Àr att studera vilken typ av belöningssystem som Àr lÀmpligt för bankverksamhet. Vidare ska vi utforska hur det kan utformas och tillÀmpas för att nÄ motivation hos medarbetarna. Ytterligare vill vi, genom att skapa en fiktiv bank, sjÀlva försöka utforma ett lÀmpligt belöningssystem för banker utifrÄn företagsledningens perspektiv. Genom anvÀndning av en kvalitativ studie ska vi uppnÄ detta syfte. Vi har undersökt tre olika banker dÀr vi intervjuat tvÄ eller tre personer med olika positioner.

Kreditgivares bedömning av kunskapsföretag och dess
intellektuella kapital: fallstudier av fyra traditionella
banker

I dagens samhÀlle har en ny typ av företag vuxit fram, kunskapsföretagen. Dessa företags tillgÄngar Àr till största delen immateriella. Deras viktigaste och ibland enda tillgÄngar Àr kunskapen och kompetensen hos de anstÀllda. Dessa tillgÄngar kallas Àven intellektuellt kapital. Vid kreditbedömning av kunskapsföretag mÄste banker ta hÀnsyn till de faktorer som omfattar det intellektuella kapitalet.

Basel II - En studie av hur mindrebanker pÄverkas av regelverket

Bakgrund och problemformulering: Första januari 2007 började regelverket Basel II gÀllaför banker inom EU. Syftet med regelverket Àr framför allt att förhindra finansiell instabilitetgenom att stÀlla krav pÄ bankers riskhantering. Basel II Àr ett komplext regelverk som stÀllerkrav pÄ datainsamlingen samt bankernas IT- systemen. Kostnaderna för implementeringen avBasel II Àr höga vilket kan stÀlla till problem för mindre banker dÄ de sÀllan har sammaresurser som storbankerna.Syfte: Avsikten med uppsatsen Àr att pÄvisa hur Basel II pÄverkar mindre banker verksammapÄ den svenska marknaden. UtifrÄn de tre pelarna vill författarna undersöka vilka effekter denya reglerna har medfört för bankerna samt om de missgynnas av Basel II.Metod: I den hÀr uppsatsen har författarna anvÀnt en kvalitativ metod för insamling avempirisk data.

Kapitalstrukturens inverkan pa? bankers lo?nsamhet: bevis fra?n Europa : En kvantitativ studie o?ver banker inom EU under perioden 2006-2012

Vilken finansieringsstrategi fo?retag bo?r anva?nda sig av fo?r att uppna? sa? ho?g lo?nsamhet som mo?jligt, har varit a?mne fo?r intensiv forskning alltsedan Modigliani & Millers identifierade samband mellan skuldsa?ttningsgrad och lo?nsamhet 1958. Da? europeiska banker a?r a?lagda med regleringar sta?r de info?r en problematisk situation da?r de beho?ver skapa ho?gre avkastning fo?r investerare, och samtidigt leva upp till de riskbegra?nsningar regelverken fo?reskriver. De ledande teorierna inom omra?det sta?r i konflikt med varandra da?r ba?de finansiering genom skulder respektive eget kapital fo?respra?kas fo?r att uppna? optimal kapitalstruktur.

1 NĂ€sta sida ->